na řadění je nejlepší minibike

Jak na minibike

23.03.2009 16:05

Rady a tipy



Jeden hodný uživatel jménem Ferdie našich stránek sepsal pár rad, které se vám budou určitě hodit. Tímto bych mu chtěl poděkovat a vyzvat kohokoli z vás, co by jste mohli něco o mini poradit, tak máte možnost, stačí se jen dohodnout ve fóru...
Před jízdou:

  • Zkontrolovat sváry
  • Zkontrolovat a seřídit brzdy
  • Zkontrolovat pnutí řetězu, které by nemělo být méně než 1 cm rozdílu mezi horní a dolní polohou řetězu
  • Funkce ložisek - kola se musí po roztočení plynule točit bez náhlého zastavení(ale ruku na srdce, u čínských brzd se to skoro vždycky drobet seká)
  • Podotahovat všechny šrouby ale pozor…nepřetáhnout
  • Zkontrolovat aby se hadička s palivem nebo cokoliv nedotýkalo výfuku
  • Zkontrolovat jak drží výfuk, protože hodně upadává
  • Namazat řetěz

Obecně:

  • Asi nejdříve mi odejdou: ložiska, svíčka,gufero,šrouby a upadne výfuk
  • Přežilo to už 1326 motohodin
  • Motor je ze začátku línej ale jakmile se zajede tak je lepší a lepší
  • Říká se že blata je rychlejší jen o 5km/h ale záleží jak si to kdo vytuní
  • Motor přežije vše je nejkvalitnější částí číny
  • Typ ložisek: 6001 u MINICROSS
  • Na mini jet asi tak 30 minut a pak ji nechat odpočinout
  • Všude píšou že má objem 50ccm ale chlápek kterej to přeměřil šuplerou zjistil:

Vrtání = 40mm

Zdvih = 33mm

Objem = 41ccm

ale třeba Blata má jen 39ccm

Důkaz toho, že čínský motor má jen 40ccm: https://minibikeshop.cz/?p=productsMore&iProduct=84

  • Když se něco po..ere tak nejdřív čistit a až pak se v tom hrabat a štelovat
  • Ačkoliv to pořád někdo radí….neohýbat packy plováku
  • Ze začátku bude asi téct drobet olej kolem výfuku ale až si motor sedne mělo by to být ok
  • Pokud máme motorku novou, pak prvních 5 nádrží nejezdit moc naplnej plyn a nehonit to aby sme motor nezadřeli nebo blbě nezajeli
  • Motor se zajede asi po 5 nádržích
  • Prvních 5-10 minut po nastartování to nechce moc jet ale to je tím, že není zahřátej motor
  • V zimě to trvá déle než se motor zahřeje
  • Výrobky z minibike-shop.cz jsou také z číny, což samozřejmě nic neznamená
  • Do minicross se laděný výfuk SNAKE nevejde, protože je tam zadní péro
  • Skákat na minicrossu nikdo moc nedoporučuje
  • Pokud jsme vyměnili kohoutek na benzin a máme kvalitní hadičky tak není třeba to nějak preventivně rozebírat,jen občas profouknout filtr a zkouknout trysku v karbecu

Ceny dílů obecně:nejlepší je minibike-shop, nenašel jsem na netu lepší a levnější

  • Kompletní brzda 400,-
  • Duše 150,-
  • Karburátor 600,-
  • Kompletní motor 2500,-
  • Celé kolo 1000,-
  • Kostra pro minicross 900,-
  • Ložisko do kola 130,- (pozor u každého kola jsou 2)
  • Celohliníkové startování 700,-
  • Svíčka 150,-
  • Řetěz 400,-

 

Jak na co:

Jak vyčistit karburátor

  • Je nejčastější příčinou toho, že mini nejde nastartovat
  • Nejdříve zastavíme kohoutkem benzín a zespod odšroubujeme výpustný

šroub

  • Zespod jsou dva šrouby, které povolíme a sundáme misku karburátoru
  • Uprostřed uvidíme žlutou trysku, kterou odšroubujeme(musíme si zapamatovat jak tam byla!!)
  • Trysku propláchneme v benzínu  a pak ji profoukneme
  • Vyčistíme všechny díly karburátoru a složíme ho zase dohromady(pozor na plechový jazýček ve tvaru „U“ abychom ho neohli!!)

Jak správně startovat

  • Musíme pustit benzín do karburátoru..to se dělá palivovým ventilem(bílý kohoutek) vodorovně = zavřen
  • Pak musíme zapnout sytič, což znamená dát páčku nahoru a tím se téměř zavře přívod vzduchu(ten se asi 3* až 4* zmenší)
  • Pak asi 4* zatáhnout a když to nenastartuje tak sytič na férovku vypnout a při mírně otevřeným plynu zatáhnout a už to musí jet(já osobně startuji na půlce sytiče a startuje výborně)
  • Pokud ani potom to nepojede pročistit především trysku v karboši
  • Pokud by byl motor zadřený, pak by nešlo ani zatáhnout za šňůrku

Jak funguje motor

Karburátor: Z nádrže putuje palivo palivovou hadičkou do karburátoru, cestou se přefiltruje přes palivový filtr. Pokud v karburátoru není benzín, tak plovák leží na dně a pacičky karburátoru jsou sklopené dolů a tak tam může přitékat benzin. Plovák začne stoupat a přitlačí pacičky, které uzavřou přívod benzinu do karburátoru. Ve vaničce karburátoru je seshora ponořená tryska, která nasává benzin do motoru. Tryska nasaje, hladina benzinu v karboši klesne a benzin se zas doplní.

Motor: Při nasávání směsi do válce záleží na tom, v jaké pozici máme plynovou rukojeť. Tedy, když přidáváme plyn, přitáhne se lanko, které nadzvedne jehlu, která ucpává trysku v karburátoru, čím více ji zvedneme, tím více se propustí směsi do motoru. Přes napouštěcí kanálky se dostane směs nad píst. Benzín, ženoucí se do válce, vytlačí zplodiny. Píst se setrvačnou silou po minulém výbuchu začne vracet do horní polohy, svými stěnami uzavře napouštěcí kanálky, pak stlačí směs, svíčka hodí jiskru, směs bouchne a stlačí píst. Přes klikovou hřídel to jde do spojky, která až při určitých otáčkách zabere.

Brzdy

  • Brzdy jsou uchyceny pomocí dvou imbusových šroubů k vidlici či k rámu, ale u levnějších modelů je to jako na kole, takže jen jeden šroub
  • K brzdě vede lanko, které je provléknuto brzdnou páčkou a ukotveno v děrovaném šroubu, který je přitažen matkou. K seřízení slouží uprostřed závit s imbusovou dírkou a chráněn je proti otáčení matkou. Tímto šroubem se šteluje vzdálenost vnější destičky od brzdného kotouče.
  • Pak je zde ještě jeden šroub, který se nastavuje rukou a ten určuje vzdálenost vnitřní destičky od brzdného kotouče
  • Brzdu seřizujeme tak,že nejdříve nastavíme vnitřní destičku a pak vnější
  • Pro zadní i přední brzdu je postup stejný, ale u zadního kola se doporučuje sundat řetěz, abychom mohli s kolem volně otáčet

 

Benzin a olej

  • Ze začátku dávat více oleje abych motor zajel: první 2 nádrže 1:25 a pak 1 v poměru 1:35 a pak další už v poměru 1:40
  • 100 oktanový benzin je super ale pak to chce více ředit olejem jinak běžně se používá natural95
  • Olej musí být především plně syntetický a pro vysokootáčkové motory!!

Řetěz

  • Napnutí řetězu nastavíme vzdáleností zadního kola od motoru
  • Obzvláště u minicross je třeba nechat řetěz volněji, protože jak se na to sedne,tak se řetěz sice drobet prověsí, ale po velkém hupanci jde sedačka dolů(řetěz se prověsí nejvíce) a pak rychle nahoru a řetěz by se mohl přetrhnout, ale když to vše utáhneme tak si stejně řetěz po prvním hupsnutí drobet sedne a povolí se!!
  • Pomocí napínáků řetězu štelujeme vzdálenost zadního kola a tím pnutí řetězu,ale to děláme jen když máme šrouby u zadního kola povolené
  • Napínáky jsou podložky pod matkou opírající se o konec rámu uchycení kola
  • Na konci je matka, kterou když budeme přitahovat tak budeme oddalovat kolo a tím napínat řetěz

 

Zadní kolo – centr

  • Matka, která slouží k napínání řetězu(viz výše) je po obou stranách zadního kola, tedy napravo i nalevo
  • Pokud je kolo moc vlevo pak přitáhneme matku napravo a naopak

 
 
 

Co dělat když z hadičky teče benzin

  • Jejím účelem je to, aby benzín odtekl pryč a ne do motoru, pokud plovák neuzavře přívod
  • Přívod benzínu se nezavře, když v otvoru pro jehlu uvázlo kousek gumičky, která se utrhla z těsnění palivového ventilu
  • Karburátor se nejčastěji ucpává z toho důvodu, že gumové těsnění z kohoutku se rozpouští vlivem účinků benzinu.
  • Jediná pomoc aby benzin gumu nerozpouštěl je, po dojetí vyprázdnit úplně nádrž a zároveň hned pročistit místo nad kohoutkem aby to benzin nemohl rozežrat
  • Druhá příčina bývá ta, že plovák, který nemá žádné vedení, se v komoře vzpříčí. Zde pomůže (většinou) lehký poklep, třeba šroubovákem
  • Nikdy neohýbat plíšky v karburátoru!!

 

Co dělat, když se nám mini dusí

  • Jednou z příčin může být nesprávná pozice jehly v karburátoru. Problém vyřešíme tak, že ji dáme níž(a to tím,že to posuneme výše!!) anebo naopak výš.
  • Dále je možné zkusit trošku pootočit šroubkem co šteluje volnoběh, ale to má vliv jen na tu chvíli kdy nedržíme plyn
  • Další příčinou může být ložisko motoru, které i zároveň těsní. Může být zpuchřelé a tím přinasává vzduch
  • Je možné, že je zanesen palivový ventil a nejde nám tam dostatek paliva, takže vyčistit

Jak poznat,že svíčka háže jiskru

  • Vymontujeme ji, připojíme na ni kabel a ukostříme  ji - tzn. musí se např. kovovým závitem dotýkat vodivé části motocyklu – např. žebrování válce či rámu. 
  • No a pak jen s takto ukostřenou svíčkou zkoušíme startovat a sledujeme jestli hází přerušovanou namodralou jiskru.
  • Nedotýkat se svíčky nebo dostaneme menší ránu
  • Pokud jiskru neháže, pak je buď špinavá nebo koupíme novou

Co dělat když mini nestartuje anebo chcípe 

  • Jestliže při tahání za šňůrku motorka poskakuje ze strany na stranu a startování jde opravdu ztuha, pak je jasný, že to je někde ucpaný – z 90 % tryska
  • Nejdříve se ujistíme, že palivový ventil je otevřen
  • Pak vyšroubujeme svíčku a zjistíme, jestli je suchá, pokud je svíčka suchá, znamená to, že nejde palivo do válce, takže je někde něco ucpané
  • Pokud je svíčka mokrá, pak zkusíme jestli vůbec háže jiskru(viz výše), pokud ne tak vyměníme svíčku anebo je špatně ukostřenej kontak.
  • Pokud je svíčka suchá, pak vyčistíme karburátor(viz.výše)
  • Ještě je další možnost a to docela důležitá, že máme špatně nastaven volnoběh, je to ten šroubek s perkem na karburátoru. Pokud s nim otáčíme doprava pak, to zvedá jehlu, a tím více tam teče benzinu a tím více řve. Takže to chce najít polohu tak,aby moc neřval ale aby zároveň i nastartoval a jel
  • To, že je někde ucpaný přívod paliva poznáme také tak, že za šňůrku jde zatáhnout hoodně ztuha, protože jak je to někde ucpané, vytváří se podtlak a pak to prostě drhne

 

Kolik by asi stálo vytunit si a upravit minicross(ceny z minibike-shopu)

Tuning

  • tuning sada big bore - 2166,-
  • tuning převodovka 11z - 571,-
  • tuningový karbec 19mm - 1380,-
  • tuning membrána ze sklolaminátu – 262,-
  • laděný výfuk SNAKE – 1642,-
  • tunikový větrák(obsahující rocket key) – 595,-

celkem: 6616,- 

Další vyladění

  • brzda 2* - 811,-
  • brzdové destičky 2* - 400,-
  • duše 2* - 150,-
  • guma 1* - 500,-
  • kovová rukojítka - 433,-
  • zadní ráfek kovový stříbrný 452,-

celkem: 2746,-

Celkem za motorku(cena 4000,- ) i s tuningem a všemi doladěními: 13 300 Kč

Čína vodou chlazená – 11% 

Co jsem za necelý měsíc používání upravil

  • ubrousil jsem kousek kapotáže po pravé straně, protože se dotýkala motoru a vrněla
  • ubrousil jsem dolní a horní kousek krytu řetězu, protože o to dřel
  • ohnul jsem držák předního blatníku protože mi bláto lítalo do obličeje, ale musí se dát pozor aby se blatník zase nedotýkal motoru
  • vyměnil jsem čínskou svíčku za kvalitní
  • vyměnil jsem ložiska u obou kol, protože čínský se zadřou
  • napnul jsem řetěz protože se povolil
  • přimontoval jsem si tachometr na kolo(musíme ale dát pozor, aby tachometr měl možnost nastavení takto nízkého obvodu kola) a dále musíme dát pozor, aby se magnetek na rámu nedotýkal osy kola
  • zadní duše mi utíkala tak ji to chce zalepit
  • do výfuku jsem nacpal speciální tlumici vatu sibral, ale nejenže to dělalo pořád stejný bordel, ale ubíralo to výkon a někdo to úplně chcíplo
  • hned asi po 3 dnech se mi rozmydlila gumička v palivovém ventilu, takže otevřít, pročistit a nechat ventil napořád otevřený
  • neustále je ucpaná triska

minibike – 74kg -48km/h 
 
 
 
 
 

nahradní kohout seženeme v prodejně motorovek..treba husquar

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode